کد مطلب:62616 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:322

نیروی محبت در اجتماع











نیروی محبت از نظر اجتماعی نیروی عظیم و مؤثری است. بهترین اجتماعها آن است كه با نیروی محبت اداره شود: محبت زعیم و زمامدار به مردم و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار.

علاقه و محبت زمامدار عامل بزرگی است برای ثبات و ادامه حیات حكومت، و تا عامل محبت نباشد رهبر نمی تواند و یا بسیار دشوار است كه اجتماعی را رهبری كند و مردم را افرادی منضبط و قانونی تربیت كند ولو اینكه عدالت و مساوات را در آن اجتماع برقرار كند. مردم آنگاه قانونی خواهند بود كه از زمامدارشان علاقه ببینند و آن علاقه هاست كه مردم را به پیروی و اطاعت می كشد.

قرآن خطاب به پیغمبر می كند كه ای پیغمبر! نیروی بزرگی را برای نفوذ در مردم و اداره اجتماع در دست داری: «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر»[1] .

[صفحه 65]

«به موجب لطف و رحمت الهی، تو برایشان نرمدل شدی كه اگر تندخوی سختدل بودی از پیرامونت پراكنده می گشتند. پس، از آنان در گذر و برایشان آمرزش بخواه و در كار با آنان مشورت كن».

در اینجا علت گرایش مردم به پیغمبر اكرم را علاقه و مهری دانسته كه نبی اكرم نسبت به آنان مبذول می داشت. باز دستور می دهد كه ببخششان و برایشان استغفار كن و با آنان مشورت نما. اینها همه از آثار محبت و دوستی است، همچنانكه رفق و حلم و تحمل، همه از شئون محبت و احسانند.


او به تیغ حلم چندین خلق را
و اخرید از تیغ، چندین حلق را


تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر
بل زصد لشكر، ظفر انگیزتر[2] .


و باز قرآن می فرماید:

«و لا تستوی الحسنة و لا السیئة ادفع بالتی هی أحسن فاذا الذی بینك و بینه عداوش كأنه ولی حمیم»[3] .

«نیك و بد یكسان نیست، با اخلاق نكوتر دفع شر كن كه آنگاه آنكه بین تو و او دشمنی است گویا دوستی خویشاوند است».


ببخش ای پسر كادمیزاده صید
به احسان توان كرد و وحشی به قید

[صفحه 66]

عدو را به الطاف گردن ببند
كه نتوان بریدن به تیغ این كمند[4] .


امیرالمؤمنین نیز در فرمان خویش به مالك اشتر آنگاه كه او را به زمامداری مصر منصوب می كند درباره رفتار با مردم چنین توصیه می كند:»

«و اشعر قلبك الرحمة للرعیة و المحبة لهم، و اللطف بهم... فاعطهم من عفوك و صفحك مثل الذی تحب ان یعطیك الله من عفوه و صفحه»[5] .

«احساس مهر و محبت به مردم را و ملاطفت با آنها را در دلت بیدار كن... از عفو و گذشت به آنان بهره ای بده همچنانكه دوست داری خداوند از عفو و گذشتش تو را بهره مند گرداند».

قلب زمامدار، بایستی كانون مهر و محبت باشد نسبت به ملت. قدرت و زور كافی نیست. با قدرت و زور می توان مردم را گوسفندوار راند ولی نمی توان نیروهای نهفته آنها را بیدار كرد و به كار انداخت. نه تنها قدرت و زور كافی نیست، عدالت هم اگر خشك اجرا شود كافی نیست، بلكه زمامدار همچون پدری مهربان باید قلبا مردم را دوست بدارد و نسبت به آنان مهر بورزد و هم باید دارای شخصیتی جاذبه دار و ارادت آفرین باشد تا بتواند اراده آنان و

همت آنان و نیروهای عظیم انسانی آنان را در پیشبرد هدف مقدس خود به خدمت بگیرد.

[صفحه 67]


صفحه 65، 66، 67.








    1. سوره آل عمران، آیه: 159.
    2. مثنوی معنوی.
    3. سوره فصلت، آیه: 34.
    4. سعدی، بوستان.
    5. نهج البلاغه، نامه 53.